Rullande marknadsföring
27 mars 2015
Skrivet av Roger Löfgren den Mar 27, 2015 i Blog
Framgången för ett företag eller en verksamhet beror till stor del på hur potentiella kunder ser på varumärket. Resten hänger på de sätt företaget marknadsför sig på och de val som görs i anslutning till detta. De flesta företag väljer att ha ett stort kundfokus i sin marknadsföring. Med rätt strategier och smarta reklamknep kan en vara eller tjänst alltid marknadsföras på bäst sätt. Produkten eller tjänsten fångar då potentiella kunders uppmärksamhet vilket i sin tur ökar chanserna för högre intäkter, på fler än ett sätt.
Helfoliering och bildekor har blivit allt mer populärt och är en effektiv form av reklam eftersom den ryms inom de flesta företags budgetramar. Trots att startkostnaden kan innebära en större utgift blir investeringen i ett längre perspektiv mycket kostnadseffektiv tack vare hållbarheten och den effekt som reklamen skapar. Dekor och helfoliering bleknar oftast inte och är ett långvarigt sätt att basunera ut ett budskap till en stor och bred målgrupp under lång tid. Det ska tilläggas att bildekor som placeras på bilar eller lastbilar även finns i riktiga budgetvarianter som ändå innebär en stor effekt när det gäller att uppfylla det marknadsförande syftet.
Att placera reklam på bil är ett bra sätt att få upp potentiella kunders ögon för en butik – fysisk eller på nätet – och inspirera dem till att besöka den. Detta passiva sätt att marknadsföra sig på kan öka medvetenheten hos konsumenterna om företagets varumärke. Det finns flera sätt att göra reklam på bil på men de mest populära är helfoliering, vinyldekor och grafisk design. Vinyldekoren kan vara i form av stora motiv som kan placeras på olika ställen på bilen. Helfoliering å andra sidan täcker hela bilen för att skapa ett helhetsintryck och ge möjlighet till större kreativitet för bilens, och reklamens, utseende. Det finns flera professionella företag som erbjuder olika tjänster för marknadsföring, som exempelvis dekor på bilar. Ett av dessa är Åkompani som, när man besöker deras hemsida, verkar ha en bred kundbas som gång på gång har tagit hjälp av deras tjänster för sina marknadsföringskampanjer. En kampanj omfattar oftast arbetsuppgifter som design, tryckning eller produktion och slutgiltig installation. De slutgiltiga produkterna kan vara allt från bildekorer till skyltar av olika slag. Vad man väljer beror på budgeten men framför allt syftet med kampanjen.
”Åsikterna i den här texten är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos åKOMPANI.”